KAMPUNG TAMBULAUNG DALAM BIDANG PERTANIAN.

Petani yang sedang memungut hasil kebun

Kita akui sektor pertanian semakin mendapat tempat di kalangan masyarakat apatah lagi dengan dorongan kerajaan yang mahu melihat sektor ini menjadi satu enjin yang boleh menjana ekonomi negara. Gambar ini menunjukkan bagaimana penduduk kampung Tambulaong Tuaran,iaitu terletak selepas Kem Khidmat negara Kota Kinabalu Dibawah Bayu. Penduduk Kampung ini telah menjalankan aktiviti pertanian iaitu jenis pertanian sara diri.


Sayur-sayur manis yang tumbuh dengan subur

Penduduk kampung ini kebanyakan nya menjalankan kerja-kerja pertanian diantaranya berkebun,memungut hasil-hasil hutan dan sebagainya. Jenis-jenis sayur yang ditanam oleh penduduk kampung ini adalah seperti sayur manis,terung,sayur kacang,ubi kayu dan banyak lagi. Kebanyakan hasil-hasil tanaman penduduk kampung ini dimakan ataupun dijual di tamu tuaran.Penduduk Kampung Tambulaong Tuaran kebanyakannya terdiri daripada Kaum Dusun,jumlah penduduk adalah dalam 100 orang ke bawah.



Sayur manis yang dipetik oleh nenek saya

Ciri-ciri Utama Pertanian sara diri ialah:
  • Keluasan tapak 1- 2 hektar.
  • Diusahakan oleh ahli keluarga yang bermodal kecil.
  • Kegiatan pertanian yang terpenting - paling luas diusahakan oleh petani Malaysia.
  • Ditanami dengan tanaman sara diri untuk keperluan keluarga dan selebihnya dijual kepada penduduk tempatan sahaja.
  • Menggunakan jentera-jentera kecil dan kemudahan pemprosesan serta pemasaran yang disediakan oleh kerajaan. Masih ada yang mengamalkan cara pertanian tradisional.
  • Tanaman yang ditanam seperti padi, buah-buahan, sayur-sayuran dan jagung (tanaman sara diri) serta tanaman dagangan seperti kelapa sawit, getah, lada hitam dan koko.
Pertanian sara diri kebanyakannya dijalankan oleh penduduk kampung ini kerana ia telah diwarisi sejak turun-temurun dari nenek moyang mereka. Walaupun jalan ke kampung tambulaong tidak berapa baik(masih berbatu-batu) mereka tidak terpinggir dari arus pembangunan negara, sekolah yang ada di kampung tambulaong ialah Sk Tambulaong. Kebanyakan murid yang telah dari tahun enam akan bersekolah di Smk Tamparuli ataupun di Smk Badin Tuaran.

















0 comments:

Post a Comment